Ana içeriğe atla

Kovanağzı'nda bağ bozumu...


zamanı geri çevirmek mümkün olsaydı, yıkılmadan önce çatı katına çıkar ve bütün lüzumlu lüzumsuz hatıraları bagaja doldururdum. hatta benim lise kitaplarım ve dergilerim bile vardı çatıda. allah'tan eski transistörlü radyoyu kurtarmışım zamanında ve emin ellere teslim etmişim. her şeyi ile ilgilenmiştik o evin. sahra tuvaletin tekelinden kurtarmış ve banyoya bir klozet kondurarak büyük bir devrim yapmıştık. tabi öncesinde çamur sıvalı kerpiç cepheyi sıyırarak beton sıva yapıp fevkalade lüks bir konutumuz olduğuna inandırmıştık kendimizi. öncesinde "bizim evimiz altı taş, üstü kerpiç" diyerek sağlam bir evimiz olduğunu iddia ederdik oysa. 

bir evin temelinin taştan olması, büyük bir zenginlik alametiydi o zamanlar. ve henüz betonarme devrimi icat edilmemişti. hatta ak parti kimsenin rüyasına bile girmemişti ve "inşaat ya rasulallah" naraları atacak bir müteahhit nesli bile türememişti. 

kendi halimizde küçük kovanağzı caddesinde ikamet eden garibanlardık. ben okula giderdim, abimler tekmili birden sanayide çırak veya kalfaydılar. her akşam yağlı paslı halleriyle eve gelirler ve onlar gelince eve huzur ve mutluluk gelirdi. sıkı çocuklardık. komşu kızlarıyla çeşmeden bakışarak kaş göz işareti yapanlar vardı aramızda. platonik aşklarıyla "akasya pastanesinde" buluşma hayalleri kuranlarımız da. ama hepsi çok masum ve çocukçaydı. çünkü hiç kimse namahrem birinin elinden tutmaya dahi cesaret edememişti. 

ben en küçüktüm ve büyüklerimin büyümesini görmek için bir ömür boyu gözlem yaptım. sonra yaşım ilerleyince gözlem işlerine ara versem de "geçmişin geleceği finanse etmesi" gibi eski hikayeler ışığında mevcut durumları daha iyi anlamlandırma imkanım oldu. anlamlandırma biraz manevi tarafı ağır basan bir kavram olduğundan bunu "açıklama" ile ifade etmem daha doğrusu olur sanırım. kendimi ne kadar açıklayabildiğim konusunda ise hala derin analizler yapıyorum. "ben kimim" ve "bu dünyada, kovanağzı mahallesinde geçen yıllarımın anlamı neydi" sorusuna cevap aramaya devam ediyorum. 

çok iyi bildiğim bir şey var bu hikayede: hepsi güzel günlerdi. sobanın etrafına beş aç oğlanın doluşarak o güzel kadının pişirip önümüze koyacağı yemekleri beklemememiz bile çok güzeldi. çok fakirlik çektiğimizi hatırlıyorum ama hiç aç kaldığım hatırıma gelmiyor. çünkü "o güzel kadın" ne yapar ne eder hepimizi doyururdu. maddi gıdalar bitince manevi gıdalarla takviye ederdi. "sakın başkasının malına göz dikmeyin" diye sıkı sıkı tenbih ederdi ve komşunun bahçesinden bir kaç kayısı çağlası indirdiğimde mideme, anneme ihanet etmiş olmanın vicdan azabını yaşardım. 

şimdi her şey geride kaldı. bir gün hepimiz geride kalacağız kuşkusuz, o bitmek bilmeyecek sandığımız hatıralar gibi. iyilikler baki kalacak ve birbirimize iyiliği tavsiye ettiğimiz günleri hayırla yad edeceğiz.

biraz evin gelinlerinden bahsedeyim yeri gelmişken. kebiz yengemin gelinlik maceralarını hatırlamıyorum. ya dünyada yoktum ya "güzel kadının" karnında idim. çünkü en büyük yeğenim ile aramızda bir yaş kadar var. o yüzden uzun yıllar "abi" diye hitap etti. ama sakallarım çıkmaya başlayınca birden "amca" oluverdim. şaka bir yana, zatı şahanelerinin gözünde ne zaman amca olduğumu hatırlamıyorum. neyse, biz gelinler faslına devam edelim. 

ilk gelinimiz yeğren village'dan transferimizdi ve yıllardır annemin dışında evde bir dişi kuş görmediğimiz için bize büyük bir yenilik olarak geldi. çok kısa sürede hepimize sağlam bir kız kardeş ve yeri doldurulamayacak bir abla oluverdi. annemin de gözdesi idi. erken emeklilik vesilesi oldu aynı zamanda. diğer faziletleri yanında iskambil oynama konusunda çok yetenekli olduğunu hatırlıyorum. annemin yetişemediği tüm işleri yaptı kısaca ve tüm boşlukları doldurdu. 

ardından, ihsaniye district semalarından ikinci gelinimiz evimize teşrif ettiler. doğal olarak ilk yengemiz kadar "geniş ailenin ihtiyaçlarını karşılama" konusunda yetenekleri gelişmemişti ama onunla çok sıkı bir dostluk kurduğumu ve "sırdaş" denebilecek kadar yakın bir çelebilik yaptığımı hatırlıyorum. "bir evin bir kızı" olması sebebiyle "inek sağma" ve bahçe işleri ile ilgilenme konusunda yeterli değildi ama ben de onun yerine bazı işlere el atarak destek çıkıyordum. 

sonra üniversite okumak üzere ayrıldım kovanağzı'ndan... küçük bir dünya turu yapmış olsam da sonradan, hala 34 yıl önce başlamış olan ankara muhabbeti bitmiş değil. sonu hayr olsun! 

gölbaşında, yeni mekanda yeni bir kovanağzı ruhu inşa edebilir miyim bilmiyorum ama o ruhun, bütün aile efradıyla sonsuza kadar devam etmesi en büyük temennim...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yaşar Nezihe Bükülmez (Hayatı ve Şiirleri)

  YASAR NEZIHE BÜKÜLMEZ (Yaşar Nezihe Hanım) (17 Ocak 1880 - 5 Kasım 1971) İstanbullu şair, altı yaşındayken annesini kaybeder. İzin almaksızın bir yıl süreyle okula gittiği için babası tarafından evden kovulunca okuldan ayrılmak zorunda kalır. Üç kez evlenir. Üç oğlundan ikisini yitirince, kendisini hayatta kalan tek oğluna adar. Küçük yaşta şiir yazmağa heveslenir. İlk şiirleri “Malumat ve Terakki” ile “Nazikter” dergilerinde Mazlume, Mahmure, Mehcure imzalarıyla yayımlanır. İki kez intihara kalkışır. Şiirlerinde ekmek mücadelesini dile getirdi ve dönemin toplumsal sorunlarına eğildi. Ezilen insanların sorunlarını kendi sorunu olarak gördü; işçiye ve eylemlerine sahip çıktı ve bu nedenle işçi eylemlerini destekleyici şiirler de yazdı. Amele Cemiyeti’ne üye oldu. Şiirlerine el konulan ilk kadın şairdir. Şiirleri Kadınlar Dünyası Dergisi'nde sıkça yayınlandı. Şarkılar da yazdı. 17 sene Esirgeme Derneği’ne iş işlemiş. Şark Eşya Pazarı’nda(1), Darphane'de çalışmış. Hi

Dünyanın Tüm Bayramları Geri Dönülmezdir!

Dünyanın Tüm Sabahları adlı ünlü film, sinema, müzik, estetik ve aşkı buluşturur. 17. yy sonlarında Fransa’da, sarayda başlayan filmde saray müzisyeni, büyük bir salonda kederli bir halde öğrencilerine ders verirken mutsuz bir ruh hali ile konuşuyor. Çok saygı duyduğu ustasından söz etmeye başlıyor. Büyük bir viyola sanatçısı olan ustası, karısının ölümünden sonra çiftliğindeki kulübede inzivaya çekilmiş halde iki kızıyla yaşamıştır. Bazen karısını yanında hayal eden, ona aşkını koruyan ustası, saraydan aldığı teklifi düşünmeden ilkeleri uğruna geri çevirir. Bu ilkeler, saray müzisyenliği yapmamak, müziği sarayın emrine sokmamak, müzikte şan-şöhret aramamak gibidir. Bir gün genç bir müzisyen gelir yanına ve onu eğitmeyi belli şartlarla kabul eder ama genç, ustasının ilkelerini çiğner ve saraya müzisyen olur. Film, günümüz insanına ve ahlaki tercihlerine atıfta bulunuyor, yaşama nasıl bir anlam vereceğimizle ilgileniyor. Ne için yaşadığımız veya çalıştığımızı, sanatı neden ve kim için y

Türkiye’nin Ekonomik Yüz Yılı: Temel Dinamikler ve Gelişmeler

  Mehmet Dikkaya   Künye: Mehmet Dikkaya, “Türkiye’nin Ekonomik Yüz Yılı: Temel Dinamikler ve Gelişmeler”, Türk Yurdu , Ağustos 2023, ss. 16-22. Türkiye ekonomisinin yüz yılında birçok temel değişim ve dönüşüm yaşanmıştır. Sektörel ve yapısal bazda meydana gelen bu değişimin bir sonucu olarak yüz yıl sonunda ekonomik açıdan bambaşka bir manzara ortaya çıkmıştır. Yüz yıl öncesi ve yüz yıl sonrası karşılaştırmasında hayal edilen bir ekonomik yapının varlığından söz edilemez. Lakin içinden geldiğimiz coğrafya ve dezavantajlı bir başlangıç seti oluşturan tarihsel arka plan düşünüldüğünde bu manzara küçümsenmeyecek bir ilerlemeye tekabül etmektedir. Bu savı ispatlamak için evvela önceki yüzyıllardan kalan mirasa odaklanmak yerinde olacaktır. Osmanlı’dan Kalan Miras Osmanlı’nın klasik döneminde (1300-1600) iktisat ve siyaset dengesini koruyup geliştiren bir düzene sahip olduğu, toprak, esnaf sistemi ve ticaretin birey, toplum ve devletin ihtiyaçları arasında dengeyi kurmaya odaklandığı a