Ana içeriğe atla

Otomobil Parasına Radyo: Yetmişli Yıllarda Devlet


bir arkadaşımın paylaştığı eski bir radyo, bendenizi eski bir hikayeye götürdü. rahmetli mehmet amcam, namı diğer "ford mehmet", askere gitmeden konya merkezde at arabası ile taşımacılık işleri yaparmış. at arabasından, kendisine ölümünden sonra bile bir lakap bırakacak ford kamyonlara doğru yolculuğunun ilk aşamaları diyelim buna. elbette o günün koşullarında at arabası sahibi olmak günümüzde bir otomobil sahibi olmak kadar prestijli bir durum. üstelik hem evin geçimini sağlıyor hem de motorlu araçların yaygın olmadığı bir dönemde kente kapağı atabilenler için saman parasına ulaşım imkanları sunuyor.


genç bir delikanlı olan amcamın askere çağrılmasıyla birlikte at arabası ile olan bu duygusal ilişki bozuluveriyor. işi sürdürecek başka kimse de olmayınca birliğine teslim olmadan bir-iki ay önce at arabasını satmak zorunda kalıyor. anadolu'da askerlik, hayatta önemli bir dönüm noktası o zamanlarda ve her şey askerden gelmekle ilişkilendirilir. adeta milattan önce-milattan sonra gibi askerden önce-askerden sonra ayrımı yapılıyor. zira gidiş zamanı belli ama dönüş (tezkere) her zaman garanti değil. insanın hayatındaki en zorlu sınavı çünkü. bir tür lise eğitimi, ilkokul mezunu olmanın çok yaygın olmadığı bir zaman diliminde.

fort amca da elinde kalan at arabası parası ile bir iki ay ne yapabileceğini düşünmüş ve o zaman için en lüks iletişim vasıtalarından birisi olan "radyo" satın almaya karar vermiş. elindeki paraya kıymış ve şimdilerden nostaljik olarak satışa sunulan fotodaki gibi bir radyo satın almış. biraz türkü biraz haber dinlemişler ve bütün aile multimedyanın engin denizlerine (!) doğru zevkli yolculuklara çıkmış bir süre. buraya kadar her şey gayet güzel giderken askerlik vakti gelip çatmış. amcaya askerlik yolu görününce arkasında muhteşem bir radyo bırakarak bu en önemli sefere doğru yollanmış.

buraya kadar her şey yolunda giderken, aile de bir süre radyo ile kurulmuş olan aşkı sürdürürken ocak ayı geliveriyor. ocak ayı bandrol yenileme ayı olduğu için çok önemli aile için. hem bu bandrolü yenileyebilecek para yok ceplerinde hem de bandrol almadan radyo dinlemeye devam edebilecek bir yürek. istisnasıs ailenin tamamı, o günün koşullarında ağır bir iletişim vergisi olan bandrol bedelini ödemeden dinlemeye devam ederlerse devletin bundan mutlaka haberdar olacağına inanıyor. tek partili yıllarda adiyattan bir durum olan devlet korkusu ailenin üyeleri için yetmişli yıllarda da geçerliydi.

yoğun tartışmalar sonucunda aile şu karar ağacını izliyor: bu radyoyu satamayız, çünkü sahibi askerde. dinlemeye devam da edemeyiz, devletin mutlaka bundan haberi olur. en iyisi yine kerim devletimize başvuralım. o da bir görevli tahsis etsin. işte o görevli gelip bu radyoyu bağlasın. ahmet arif'in "otuz üç kurşun" isimli enfes şiirinde ifade ettiği gibi:

buyruk kesindi,
gayrı gözlerini kör sürüngenler
yüreğini leş kuşları yesindi...

o kadar maddi külfete katlanılıp satın alınan ama, iktisat politikalarındaki derin beceriksizlik hallerinin bir sonucu olarak ödenmek zorunda bırakılan ağır bir badrol uğruna bir kenara itilme riski ile karşı karşıya kalınan radyo, kurşun bir mühürle mühürlenme riski ile karşı karşıyaydı şimdi. nitekim bir devlet görevlisi geliyor ve radyoyu mühürler. at arabası değerinde olan en kıymetli teknolojik alet belirsizlik yolculuğuna çıkar.

aradan yirmi küsür yıl geçmişti ki doksanlı yıllarda kovanağzı'nda, şimdi yerinde yeller esen evimizin çatısını karıştırırken bu radyoya rastladım. "nedir bu" deyince bu hikayeyi anlattılar. hala kurşun mührü üzerinde duruyordu ve zamanın büyük bir servetinin, tozlanmış durumda çeyrek asırlık bekleyişi sona ermişti. biraz kurcaladım ama hatıra dışında bir anlamı olmadığı belliydi. bende bir miktar kaldıktan sonra, aile yadigarını daha iyi muhafaza eder düşüncesiyle kız kardeşime verdim. şimdilerden nostaljik radyo olarak kıymet bulan yarım yüzyıl öncesine dayanan bu hikayeden çıkarılacak dersler olmalı elbette.

farzı misal, insanın kendine hizmet etmesi maksadıyla yarattığı bir düzenekten (devlet) bu kadar ürkmesi ve çaresizlikten en absürt yollara başvurması mümkün müdür? frankeştayn üretme potnsiyeli yüksek bu topraklarda mümkün olabiliyor demek ki. radyonun sosyal psikolojisi döneminin üzerinden yarım asırlık bir zaman geçti belki ama tek partili yılların bir tortusu olan devlet korkusu, son dönemde hakim parti marifetiyle yeniden hortlatıldı. bu gün hala siyasal tercihlerini seksenli yıllarda olduğu kadar bile açık biçimde dillendirememe durumu başka nasıl bir duyguyla ifade edilebilir ki? anında öteki olmaya veya vebalı insanlar kampına itilme duygusu yaşamamak için günümüzde çoğu kimse açık biçimde bir şey konuşmuyor nitekim. bu platformda bile on yıl öncesinin ifade özgürlüğünün zerresine rastlamak mümün değil. zira bandrolünüz yoksa bir şekilde devlet sizi bulup ya elinizden bütün servetiniz olan radyonuzu alabilir veya ağır biçimde başka yaptırımlar uygulayabilir düşüncesi ağır basıyor olmalı zihinlerde. yarım asırda az gitmiş uz gitmiş, dere tepe düz gitmiş ama "uzaya çıkacak türklerin bile ilan edildiği bir dönemde" bazı konularda bir arpa boyu yol alamamış olduğumuz anlaşılıyor. üstelik bunu ağzımızdan hiç düşürmediğimiz hukuk devleti, siyasal haklar ve çoğulcu demokrasi söylemleri ile bir arada dillendirmekten hiç gocunmadan yapabiliyoruz.

Yorumlar

Emin dedi ki…
👏👏👏

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yaşar Nezihe Bükülmez (Hayatı ve Şiirleri)

  YASAR NEZIHE BÜKÜLMEZ (Yaşar Nezihe Hanım) (17 Ocak 1880 - 5 Kasım 1971) İstanbullu şair, altı yaşındayken annesini kaybeder. İzin almaksızın bir yıl süreyle okula gittiği için babası tarafından evden kovulunca okuldan ayrılmak zorunda kalır. Üç kez evlenir. Üç oğlundan ikisini yitirince, kendisini hayatta kalan tek oğluna adar. Küçük yaşta şiir yazmağa heveslenir. İlk şiirleri “Malumat ve Terakki” ile “Nazikter” dergilerinde Mazlume, Mahmure, Mehcure imzalarıyla yayımlanır. İki kez intihara kalkışır. Şiirlerinde ekmek mücadelesini dile getirdi ve dönemin toplumsal sorunlarına eğildi. Ezilen insanların sorunlarını kendi sorunu olarak gördü; işçiye ve eylemlerine sahip çıktı ve bu nedenle işçi eylemlerini destekleyici şiirler de yazdı. Amele Cemiyeti’ne üye oldu. Şiirlerine el konulan ilk kadın şairdir. Şiirleri Kadınlar Dünyası Dergisi'nde sıkça yayınlandı. Şarkılar da yazdı. 17 sene Esirgeme Derneği’ne iş işlemiş. Şark Eşya Pazarı’nda(1), Darphane'de çalışmış. Hi

Dünyanın Tüm Bayramları Geri Dönülmezdir!

Dünyanın Tüm Sabahları adlı ünlü film, sinema, müzik, estetik ve aşkı buluşturur. 17. yy sonlarında Fransa’da, sarayda başlayan filmde saray müzisyeni, büyük bir salonda kederli bir halde öğrencilerine ders verirken mutsuz bir ruh hali ile konuşuyor. Çok saygı duyduğu ustasından söz etmeye başlıyor. Büyük bir viyola sanatçısı olan ustası, karısının ölümünden sonra çiftliğindeki kulübede inzivaya çekilmiş halde iki kızıyla yaşamıştır. Bazen karısını yanında hayal eden, ona aşkını koruyan ustası, saraydan aldığı teklifi düşünmeden ilkeleri uğruna geri çevirir. Bu ilkeler, saray müzisyenliği yapmamak, müziği sarayın emrine sokmamak, müzikte şan-şöhret aramamak gibidir. Bir gün genç bir müzisyen gelir yanına ve onu eğitmeyi belli şartlarla kabul eder ama genç, ustasının ilkelerini çiğner ve saraya müzisyen olur. Film, günümüz insanına ve ahlaki tercihlerine atıfta bulunuyor, yaşama nasıl bir anlam vereceğimizle ilgileniyor. Ne için yaşadığımız veya çalıştığımızı, sanatı neden ve kim için y

Türkiye’nin Ekonomik Yüz Yılı: Temel Dinamikler ve Gelişmeler

  Mehmet Dikkaya   Künye: Mehmet Dikkaya, “Türkiye’nin Ekonomik Yüz Yılı: Temel Dinamikler ve Gelişmeler”, Türk Yurdu , Ağustos 2023, ss. 16-22. Türkiye ekonomisinin yüz yılında birçok temel değişim ve dönüşüm yaşanmıştır. Sektörel ve yapısal bazda meydana gelen bu değişimin bir sonucu olarak yüz yıl sonunda ekonomik açıdan bambaşka bir manzara ortaya çıkmıştır. Yüz yıl öncesi ve yüz yıl sonrası karşılaştırmasında hayal edilen bir ekonomik yapının varlığından söz edilemez. Lakin içinden geldiğimiz coğrafya ve dezavantajlı bir başlangıç seti oluşturan tarihsel arka plan düşünüldüğünde bu manzara küçümsenmeyecek bir ilerlemeye tekabül etmektedir. Bu savı ispatlamak için evvela önceki yüzyıllardan kalan mirasa odaklanmak yerinde olacaktır. Osmanlı’dan Kalan Miras Osmanlı’nın klasik döneminde (1300-1600) iktisat ve siyaset dengesini koruyup geliştiren bir düzene sahip olduğu, toprak, esnaf sistemi ve ticaretin birey, toplum ve devletin ihtiyaçları arasında dengeyi kurmaya odaklandığı a